Zakończone projekty
Stowarzyszenie Patelniok
W okresie od 3 września do 31 grudnia 2012 roku w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich im. W. Reymonta w Wiśle realizowane będą dwa projekty: "Mistrz gastronomii" oraz "Nowoczesna wiedza i tradycje kulinarne regionu kluczem sukcesu zawodowego", Obydwa projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działanie 9.5-Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Podmiotem odpowiedzialnym za ich realizację jest Stowarzyszenie "Teraz Patelniok"
Projekt "Mistrz gastronomii" zakłada przeprowadzenie następujących kursów:
- baristycznego
- kelnerskiego
- barmańskiego
- carvingu
W ramach projektu "Nowoczesna wiedza i tradycje kulinarne regionu kluczem sukcesu zawodowego" przewiduje się realizację dwóch kolejnych kursów:
- manager gastronomii
- kucharz kuchni regionalnej
W projektach weźmie udział łącznie 80 osób (w tym 60 kobiet i 20 mężczyzn) z gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 25 tys. mieszkańców z powiatu cieszyńskiego, będących uczniami ZSGH w Wiśle.
Celem projektów jest podniesienie świadomości uczennic i uczniów w zakresie korzyści płynących z kształcenia, dostarczenie im wiadomości i umiejętności potrzebnych
do rozpoczęcia i efektywnego zarządzania własną działalnością gospodarczą.
Kursy umożliwiają zdobycie wiedzy potrzebnej do sprawowania funkcji managera w zakładzie gastronomicznym. Osoby, które zamierzają otworzyć własny lokal znajdą tutaj nieocenione wskazówki. Poruszane na kursach tematy dotyczą wszystkich aspektów funkcjonowania restauracji i drink baru. Omawiane będą zagadnienia baristyczne, barmańskie, kelnerskie, winiarskie i organizacyjne. Przedstawiane będą również najważniejsze metody profesjonalnego zarządzania personelem oraz kwestie związane z BHP i Sanepidem. Kursy kończą się egzaminem, z którego ocena umieszczana jest na certyfikacie (w języku polskim i angielskim)
Uczestnicy projektu podczas prowadzonych zajęć i pokazów pogłębią swoją wiedzę i umiejętności zawodowe, co przyczyni się do zwiększenia ich szans na rynku pracy w branży gastronomiczno-turystycznej.
Agata Gołąb
Nowoczesna wiedza i tradycje kulinarne regionu kluczem sukcesu zawodowego
8 października na świetlicy szkolnej odbyła się konferencja będąca inauguracją projektu "Nowoczesna wiedza i tradycje kulinarne regionu kluczem sukcesu zawodowego", który obejmuje kurs managera gastronomii oraz kurs kuchni regionalnej. Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie na rzecz Wspierania Rozwoju Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich "Teraz Patelniok" i skierowany jest do uczniów naszej szkoły, będących mieszkańcami powiatu cieszyńskiego. W konferencji promocyjnej wzięli udział: p. dyrektor Beata Iwaniuk, p. wicedyrektor - Joanna Warmuzińska, rodzice, uczniowie oraz zatrudnieni przy realizacji projektu pracownicy. Gości przywitał Prezes stowarzyszenia "Teraz Patelniok" - p. Henryk Podżorski. Następnie koordynator projektu - p. Agata Gołąb, przedstawiła prezentację, w której zawarte były dane dotyczące celu, działań podejmowanych w projekcie i zakresu tematycznego kursów. Wszystkich gości zaproszono do słodkiego bufetu, w którym królowały pyszne pączki i wspaniała aromatyczna herbata "Kamratówka".
Mistrz gastronomii
Od 03 września 2012r. do 31 grudnia 2012r. Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Rozwoju Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Wiśle "Teraz Patelniok" realizuje projekt pt."MISTRZ GATRONOMII"współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 9.5 - Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.
Celem projektu jest:
- Podniesienie świadomości uczniów i uczennic (z gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 25tys. powiatu cieszyńskiego, będących uczniami ZSGH w Wiśle) w zakresie korzyści płynących z kształcenia, dostarczenie specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych 64 uczniom (48K i 16M) poprzez organizację szkoleń. W szczególności podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie kursów: barmańskiego, balistycznego, kelnerskiego oraz szkolenia carvingu.
- Podniesienie motywacji do działania (poszukiwania pracy)
- Eliminowanie stereotypów związanych z płcią
Korzyści z uczestnictwa:
- Wzrost wykształcenia
- Wzrost kompetencji i umiejętności zawodowych
- Wzrost wiary we własne siły i motywacji do działania
Projekt zakłada:
- Przeprowadzenie kursu barmańskiego: 1gr (16-os) x 40godz
- Przeprowadzenie kursu balistycznego: 1gr (16-os) x 18godz
- Przeprowadzenie kursu kelnerskiego: 1gr (16-os) x 30godz
- Przeprowadzenie szkolenia carvingu:1gr (16-os) x 16godz
- Konkurs na najlepszą kompozycję z warzyw i owoców
Manager restauracji
Od 03 października a 2011r. do 25 grudnia 2011r. Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Rozwoju Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Wiśle "Teraz Patelniok" będzie realizować projekt pt. "Manager restauracji" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 9.5 - Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.
Projekt zakłada:
- przeprowadzenie kursu "Manager restauracji": 1 grupa (15-osobowa) x 60 godzin
- pokaz carvingu: 2 grupy (30-osobowe) x 3 godziny
W projekcie weźmie udział łącznie 75 uczniów (w tym 56 kobiet i 19 mężczyzn).
ZAKRES TEMATYCZNY KURSU "MANAGER RESTAURACJI":
ZARZĄDZANIE PRODUKTAMI
Zasady współpracy z przedstawicielami firm alkoholowych, kawowych i innych. Dane kontaktowe firm. Odpowiedzi na pytania zadawane przez kursantów.
ORGANIZACJA PRACY W BARZE
- Zasady zamawiania towaru.
- Rozliczenia codzienne i remanenty miesięczne.
- Grafik pracy barmanów - postawa, funkcje, odpowiedzialność, zasady współpracy z pracownikami innych stanowisk.
- Rozwiązywanie problemów: kary, motywacja, konsekwencja.
- Wyjaśnienie często spotykanych zwrotów: rabat, storno.
- Przykłady nadużyć ze strony barmanów, oraz managerów czy kelnerów.
- Spotkania z zaproszonymi przedstawicielami firm alkoholowych, kawowych.
MIKSOLOGIA
- Podstawy miksologii, zasady komponowania i wykonywania drinków - teoria.
- Zasady układania karty drinków (standardy i kompozycje własne) - przykłady kart.
- Praktyczne przygotowanie drinków standardowych - degustacje.
- Zasady doboru urządzeń do baru (ekspres ciśnieniowy, zmywarka, kostkarka).
- Odpowiedzi na pytania zadawane przez kursantów.
ENOLOGIA
- Typologia wina - podział jakościowy; najważniejsze regiony winiarskie; odmiany winorośli.
- Schematy karty win - rozpiętość asortymentu i cen w zależności od kategorii i charakteru lokalu; gotowe wzory kart win do wykorzystania.
- Elementy doboru win do potraw.
- Temperatury podawania win.
- Serwis wina białego, czerwonego, dekantacja.
- Odpowiedzi na pytania zadawane przez kursantów.
ORGANIZACJA SERWISU KELNERSKIEGO
- Przygotowanie restauracji do pracy.
- Asortyment zastawy stołowej - omówienie przykładów.
- Nakrycie stołów - ćwiczenia.
- Podział na rewiry.
OBSŁUGA KONSUMENTA
- Kolejność obsługi.
- Systemy obsługi: niemiecki, francuski - ćwiczenia.
- Schemat karty menu - przykłady w oparciu o menu różnych restauracji.
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
- Poruszanie się z tacą, z talerzami.
- Przyjmowanie zamówienia i kolejność realizacji zamówienia.
- Odpowiedzi na pytania zadawane przez kursantów.
CECHY DOBREGO MANAGERA
- Teoria motywacji.
- Piramida potrzeb.
- Zasady negocjacji.
- Zjawisko mobbingu.
- Sposoby komunikacji i przekazywanie informacji zwrotnych.
- Wymagający klient - rozwiązywanie sytuacji trudnych.
REKRUTACJA PRACOWNIKÓW
- Ogłoszenie pracodawcy a CV pracownika.
- Sposoby prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych - elementy komunikacji niewerbalnej.
- Formalności związane z zatrudnianiem pracowników.
ELEMENTY PRAWA PRACY
- Obowiązki pracownika i pracodawcy.
- Rodzaje umów o pracę.
- Zasady udzielania urlopów.
- Szkolenia i awanse.
- Wynagrodzenie, premie i podwyżki.
- Grafiki a system pracy zmianowej.
- Nagany, rozwiązywanie umów, świadectwa pracy.
- Naruszanie przepisów Prawa Pracy.
- Odpowiedzi na pytania zadawane przez kursantów.
ZARZĄDZANIE RESTAURACJĄ
- Funkcjonalność zakładu gastronomicznego.
- Wyposażenie restauracji.
- Sanepid i jego wymagania.
- Koncesja i sprzedaż alkoholu.
- Zawieranie umów z dostawcami.
- Organizowanie przyjęć bankietowych.
- Elementy promocji i reklamy.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ MANAGERA
- Rozliczanie restauracji, remanenty, inwentaryzacje.
- Komputerowe systemy sprzedażowe.
- Formy płatności.
- Odpowiedzialność finansowa.
- Odpowiedzi na pytania zadawane przez kursantów.
SZTUKA RESTAURACYJNA
- Elementy sztuki barmańskiej.
- Elementy sztuki kelnerskiej.
- Elementy sztuki baristy.
- Elementy sztuki sommelierskiej.
- Organizacja imprez zbiorowych.
- Podstawowe zagadnienia z zakresu savoir vivre restauracyjnego.
Egzamin końcowy (na oceny) i wręczenie certyfikatu w terminie ustalanym indywidualnie z każdym uczestnikiem - bez dodatkowych opłat.
Agroturystyka pomysłem na lepsze jutro
Od 05 września 2011r. do 25 grudnia 2011r. Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Rozwoju Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Wiśle "Teraz Patelniok" będzie realizować projekt pt.: "Agroturystyka pomysłem na lepsze jutro" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 9.5 - Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.
Celem projektu jest pokazanie osobom zamieszkującym na obszarach wiejskich możliwości znalezienia zatrudnienia poza sektorem rolniczym. Zajęcia prowadzone w ramach projektu mają na celu przygotować młodzież do podejmowania działalności gospodarczej i uwzględniają problematykę związaną z: założeniem i rejestracją własnej firmy, jej zadaniami, strukturą organizacyjną i zatrudnianiem pracowników, a także planowaniem, finansowaniem oraz rozliczaniem działalności. Uczestnicy zapoznają się również z możliwościami pozyskiwania funduszy na tę działalność oraz otrzymają praktyczne wskazówki przy opracowywaniu biznes planów.
Korzyści z uczestnictwa:
- zwiększenie motywacji do działania i zaufania we własne siły
- rozwijanie umiejętności psychospołecznych (komunikacji interpersonalnej)
- zwiększenie zdolności autoprezentacji
- wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży z małych miejscowości
- podniesienie poziomu wiedzy dotyczącej zakładania działalności gospodarczej oraz świadomości na temat korzyści płynących z pozarolniczych form działalności
- możliwość współpracy pomiędzy podmiotami prowadzącymi działalność w branży agroturystycznej, a lokalnymi wytwórcami regionalnych produktów turystycznych
Zajęcia organizowane będą w 20 blokach 3-godzinnych w ciągu 4 miesięcy (wrzesień- grudzień). Przewidziane są dwie wycieczki szkoleniowe do gospodarstw agroturystycznych.
Uczestnicy projektu otrzymają podręczniki i materiały szkoleniowe. Przewidziany jest również poczęstunek.
Leonardo 2012
Dwudziestoosobowa grupa uczniów klas drugich i trzecich ZSGH w Wiśle odbyła trzymiesięczne staże (od czerwca do września 2011 r.) w hotelach na Majorce w ramach realizowanego w szkole projektu Leonardo da Vinci "Kulinarne tajemnice hiszpańskich wysp".
Pod koniec września nastąpiło podsumowanie tych praktyk w obecności dyrektorów i menadżerów hoteli oraz przedstawicieli szkoły. Zarówno pracodawcy hiszpańscy jak i nasi praktykanci byli bardzo zadowoleni z przebiegu stażu. Uczniowie mieli możliwość poznania zasad funkcjonowania obiektów hotelarskich na Majorce oraz kuchni hiszpańskiej, jak również doskonalenia swoich umiejętności w zakresie obsługi gości w hotelowych barach i restauracjach. Niektórzy uczestnicy projektu zajmowali się pracą w dziale animacji.
Stażyści wzięli również udział w dwóch wycieczkach, podczas których poznali osobliwości turystyczne tej największej wyspy w archipelagu Balearów. Odbyli wycieczkę autokarową przed rozpoczęciem staży wokół wyspy: z Magalluf do zatoki La Calobra, skąd popłynęli statkiem do ślicznego portowego miasteczka Soller, które zwiedzili jadąc przez całe miasto starym tramwajem, by wrócić pociągiem do Palmy de Mallorca, a następnie autokarem do Magalluf. Podczas drugiej wycieczki uczestnicy projektu zwiedzili stolicę wyspy oraz Valldemossę, która jest jednym z najpiękniejszych miast na Majorce. W czasie realizacji swoich staży mieli okazję zaobserwować różnice kulturowe, nawiązać wiele ciekawych znajomości oraz rozwinąć swoje umiejętności językowe, a w szczególności z języka angielskiego, hiszpańskiego i niemieckiego.