Dzień Języka Ojczystego
Tegoroczny Dzień Języka Ojczystegow ZSGH w Wiśle poświęcony był szczególnemu oglądowi książki. Otóż dzieło literackie nie zostało włączone w zbór eksponatów muzealnych jako martwy przedmiot, ponieważ, kiedy uwiedzeni zostajemy przez tekst, wtedy on staje się ożywionym komentarzem do rzeczywistości.
Zatem repertuar lektur może na nowo budować alternatywne odczytania świata - jak ma to miejsce w przypadku III cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza. Wystarczy przywołać tu spektakle w reżyserii Kazimierza Dejmka czy Radosława Rychcika. Dwa różne ujęcia dramatu Mickiewicza pozwalają zobaczyć tekst jako drogę ku wolności w przestrzeni narodowej oraz uniwersalnej.
Uczniowie z klas: 2E i 2G (w rolach głównych: Oliwer Borowiak jako Konrad, Maksymilian Legierski jako Feliks oraz Oleksandr Dorofieiev – Frejend, Michał Legierski – Kapral, Rafał Matuszny – Suzin, Michał Pajestka– Józef, Paweł Piszczek – ks. Lwowicz) oraz 2E i 4 HP (Julia NogowczykMalina Cordova, Kinga Sikora) zaprezentowali fragmenty III cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza
z perspektywy więzionych bohaterów, kiedy to „Pieśń zemsty” Konrada może być i hymnem filomatów, jak i protest songiem Afroamerykanów.
Książka nigdy nie będzie muzealnym eksponatem, o czym przekonuje prof. Ryszard Koziołek w zbiorze esejów „Czytać, dużo czytać”: „Rzecz, która nie przestaje zachwycać, to skromne piękno zadrukowanej strony. Książka wydaje się najbardziej ubogą ze sztuk. […][Jednak] transformująca moc literatury […] pozwala nam budować i wzbogacać nie tylko nasz własny świat, ale też kształtować mądre, dojrzałe społeczeństwo”.
Wybór tekstu wiele mówi o czytelniku. O swoich czytelniczych fascynacjach opowiedzieli uczniowie ZSGH, „ubierając się w książkę”. Do wykonania fotografii z książką zaprosiła młodzież pani Paulina Damek-Ryszka. Przesłane na konkurs fotograficzny zdjęcia można oglądać na wystawie „Ubrani w książkę!”. Najlepszy projekt przygotowała Dominika Nowak(1G) i zajęła I miejsce, II miejsce przypadło Monice Michałek (1G), III miejsce uzyskała Diana Samowędziuk (1T), natomiast wyróżnione zostały Karolina Bury (4GP) oraz Natalia Kobielusz (1G).
28 lutego 2023 roku – zgodnie z tradycją Dnia Języka Ojczystego – odbyły się dwa konkursy przygotowane przez pana Lubomira Špilę – konkurs ortograficzny oraz konkurs gwarowy. W Konkursie ortograficznym "O złote pióro Dyrektora ZSGH w Wiśle" uczestniczyło w tegorocznej edycji szesnaścioro uczniów, którzy zmierzyli się z pułapkami ortograficznymi ukrytymi we fragmencie recenzji „Muzeum literatury kontra amerykański sen” Michała Centowskiego. Zwyciężczynią Szkolnego konkursu ortograficznego "O złote pióro dyrektora ZSGH" została się Marta Madej z klasy 1H, na drugim miejscu uplasował się Oskar Martynek (1T), a trzecie miejsce zdobyła Marzena Chmura (3GP).
W Szkolnym Konkursie Gwarowym uczestniczyło 10 trzyosobowych zespołów. Miejsce pierwsze zajęli uczniowie z klasy 2 GE: Maksymilian Legierski, Michał Pajestka, Partycja Zogata. Na miejscu drugim sklasyfikowano drużynę z klasy 4 HP w składzie: Sara Bocek, Natalia Kawulok, Katarzyna Legierska, a na trzecim uczennice z klasy 3HTP - Daria Grzendek, Karolina Jabłońska, Klaudia Wrzask.
9 marca 20223 roku odbyło się uroczyste podsumowanie Dnia Języka Ojczystego, podczas którego laureaci konkursów otrzymali z rąk pani dyrektor Kornelii Zubek dyplomy oraz nagrody.
Na zakończenie Dnia Języka Ojczystego uczniowie klasy 1H przedstawili monodram na podstawie eseju Umberto Eco „O bibliotece”. W główne role wcielili się Marek Bury jako Umberto Eco i Bartosz Mikołajczyk jako dyrektor biblioteki. Towarzyszyły im książki (Julia Bujok, Wiktoria Czakon, Maria Fuja, Katarzyna Kaczmarek, Estera Rabin, Małgorzata Sikora) i pracownicy biblioteki (Jakub Kucab, Przemysław Szturc).
Dziękujemy Wszystkim Uczniom, którzy wzięli udział w Dniu Języka Ojczystego w ZSGH.
Xymena Borowiak